EQ Nyomtatás
2011. július 21. csütörtök, 21:06

A különböző élethelyzetekre való jó reagálásra nincsenek receptek, de akik a Csillagponton jobban megismerték mit jelent az érzelmi intelligencia, biztosan közelebb kerültek a mindennapokban is a működőképes megoldáshoz.

Miért nem működik, amit mi gondolunk? Miért nem úgy reagált a másik, ahogy mi azt gondoltuk volna?  Sok mindent tudunk, tudatosan megtanultuk, de mégsem úgy cselekszünk. Tudom a jót, mégis a rosszat teszem, írta Pál apostol. Vajon miért van ez? Mennyire nevelhető az ember, és még megannyi kérdés, amire Uzsalyné Pécsi Rita neveléskutató megadta a választ.

Adottság és készség

Az érzelmek hálót alkotnak agyunkban, aminek alkotórészei ezer szállal kapcsolódnak egymáshoz. Ha azt akarjuk, hogy az emberben minőségi változás legyen, akkor az alkotórészek közti kapcsolatot kell megváltoztatni, mondta az előadó.  Hiába terelünk össze két embert nem lesz barát, a kapcsolat teszi őket azzá, az, ahogy érzünk. Felvetődik a kérdés, hogy az érzés tényleg alakítható?  Az adottság nem változtatható, de a készségek igen. Az ember mindössze 20 százalékban adott, az összes többi része készség. Ez automatikusan nem fogja azt jelenteni, hogy az alapadottság jó végkifejletet eredményez, és a rossz adottság pedig rosszat. Például Démoszthenész dadogott. Ezt tudva, biztos azt mondták róla kiskorában, hogy nem lesz jó szónok, pedig éppen ellenkezőjéről vált híressé.

 

Megismerés, felismerés, elismerés

A készségek változtathatóak, növelhetőek, nevelhetőek.  Az iskolában az oktatás elsősorban az értelmi megismerés készségére irányul.  „A mai ember problémája nem a tudás, hanem az emberi szív. Vagy átalakul az érzület, vagy elpusztul az ember”, idézte a neveléskutató Einsteintől.  
A kognitív készség, az értelmi megismerés belátással, magyarázattal fejleszthető, míg a többi készség csak élmények alapján, fejtegette Pécsi Rita.
„Az érzelmeket át kell élni, ez az érzelmi tanulás. Ha valamit átélünk, annak létrejön agyunkban a mintázata. Amit többször megtapasztalunk, az a minta bevésődik, megvastagszik, ami pedig nem ismétlődik, az ki is törlődik” – avatott be a tudományba az neveléskutató. Például, ha egy kisgyerek sokszor kéri kedvenc meséjét, megtanulja, melyik szereplő a jó, melyik viselkedését vegye át. Például a jóságos királyfiét és az irgalmas anyókáét. Másik jó tanulási módszer a dicséret, a pozitív érzet társítása egy tevékenység mellé. Amikor egy anyuka azt szeretné, ha a kisgyermeke már elindulna, bíztatja, hogy jó ez már így. Válaszul a totyogó nagyon hamar oda fog jönni hozzánk.
Krízis helyzetben nem ésszel, hanem a minták szerint döntünk, hangsúlyozta az előadó.  Ezért is mondják, hogy a gyerek a szülő hátát nézve nevelkedik, vagyis tőle veszi át, miként haragudjon felnőttkorában.

Érzelmi intelligencia részei

Az érzelmi intelligencia nagyon összetett. Beletartozik, miként tudjuk azonosítani az érzéseket. Ez a szituációs játékokkal sajátítható el, magyarázta a neveléskutató.  Nagyon hasznos, amikor a legkisebbek kutyaként mászkálnak, vagy éppen beleélik magukat abba, hogy ők a benzinkutasok.  Ezerféle érzelmet megtanulnak, kipróbálnak ezáltal.
Az azonosulás, az empátia, az együttérzés is része az érzelmi intelligenciánknak. Ha ezekben jók vagyunk, nem fog többé előfordulni az a helyzet, amikor azon csodálkozunk, amit a párunk reagált, amikor mi a legjobb szándékkal közelítettünk hozzá. Ahhoz is közelebb kerülhetünk, hogy valami érdek nélkül jó. Például rájöhetünk, hogy adni jó.
„Bármilyen hihetetlen a játék, a humor is készség, pedig azt mondjuk humorérzék” – világított rá Pécsi Rita. Nem igaz, hogy el van a gyerek, ha játszik, nekünk is ott kell ülnünk vele. Annyira alapvető mindenki számára a játék, hogy akinek ez az életéből hiányzik, akkor felnőtt korában primitív módon a szerencsejátékot, a flipper automatát kezdi el használni.

„A kíváncsiság, az érdeklődés, a nyitottság, a kapcsolatépítés, az indulatkezelés, a vágyteljesítés késleltetése, az egymásra figyelés, a nem szóbeli kommunikáció, az együttműködés, a stresszkezelés, a kritika-feldolgozás” – sorolta az érzelmi intelligencia további részeit az előadó.

Kováts Annamária