Csillagpont konspiráció |
2011. július 21. csütörtök, 12:59 | |||
Tornyot akarsz építeni? Nem egyszerű, ha nem beszéled a másik nyelvét. A bábeliek jól ismerik ezt a zűrzavart, ami azóta is kíséri az emberek együttműködését. Noha sokszor teljesen értjük a szavakat, mégis elbeszélünk egymás mellett. Egymás megértéséhez sokszor nem elegek a szavak – ahhoz együtt kell tudni lélegezni. Bagdy Emőke második előadásában a társas kapcsolatokról és a kommunikáció szerepéről beszélt. Egoitis – éngyulladás A toronyhoz előbb kapcsolatot kell építeni. „Az érintés kapcsolatot, a kapcsolat közösséget épít. Ha összefogódzunk, máris egy közösség füzérén vagyunk. Alapvetően társas lények vagyunk, kölcsönös egymásra utaltságban. Páratlan teremtmények vagyunk, de csak a másik érintése által válunk valósággá” – mondta előadásában Bagdy Emőke. Pontosan ezért számít az izoláció a legsúlyosabb büntetésnek, ott széthullik a tudat. „Ha leáll a beszéd, mint szellemi anyagcsere, az megbetegít” – mondta az előadó, és figyelmeztetett: a fogyasztói kultúra egyszemélyes csoportokat hozott létre, akik úgy gondolják, elegek ők önmaguknak. Gyökössy Endre ezt egoitisnek, az ego gyulladásos megnövekedésének hívja, ami súlyosan károsítja az egészséget. Pofon és simogatás Az érintés híd, folyosó a másik ember felé, amely szavak útján is megteremthető, de szociális, szellemi érintkezés is lehetséges. Viszont nem csak jó érintések vannak. Eric Berne szerint minden embernek van intimitás-szükséglete. Az angolban a stroke egyszerre jelent ütést és simogatást, és az intimitás is e két módon fejezhető ki. „Ha nem simogatsz meg, akkor legalább üss meg, így is megmaradhat a kapcsolatunk. Az érzelmi tudat hajt vissza oda, ahol bántanak, mert ott legalább fontos vagyok, ott legalább megvernek” – vázolta az előadó az ütéssel simogatottak gondolatait. Érzékszervi nyelven Nemcsak kézzel lehet ütni és simogatni, hanem szavakkal is. A beszéd kulturális, egyezményes rendszer, amelyben egy-egy szónak nemcsak szótári, hanem érzelmi jelentése is van. Fontos, hogyan hangzik a szó, és az is, hogy milyen megtapasztalható dologra vonatkozik. A beszédünkkel minden érzékszervre képesek vagyunk hatni, ugyanis a jobb agyfélteke a szavak érzelmi jelentését, tapasztalatát tudja megjeleníteni, képesek vagyunk érzékszervi nyelven beszélni. Beszédünkből az is kiderül, melyik érzékszervünk a legfontosabb a számunkra, milyen csatornán keresztül vagyunk leginkább megérinthetőek. Lehetetlen Bár a bábeli toronyépítés a kommunikációs zavarok miatt csúfos kudarcba fúlt, de a kommunikáció első törvénye mégiscsak az, hogy lehetetlen nem kommunikálni. „Te magad jel, üzenet, megfejtendő rejtély vagy a másik számára. Lehetetlen nem kommunikálni, lehetetlen magányosan élni” – emelte ki Bagdy Emőke. A nyelvünk feltárja világunkat is, kis odafigyeléssel rá tudunk hangolódni egymásra. „Mi a harmónia? Az, hogy az empátiám segítségével egy hullámhosszon vagyok veled. Az agyban vannak tükörneuronok, ha látlak téged, leképeződsz bennem, felveszem a testtartásodat, megérzem, majd elkezdem a bal agyféltekémmel is megérteni, mi van veled. Így jön létre az egységtudat, a szinkronitás” – mondta az előadó. Parányiból világ születik Ha csak harminc másodpercig egyszerre lélegzünk, egységtudat jön létre – konspiráció, azaz együtt lélegzés. Ez után sokkal könnyebb megtalálni egymást. A nyitó közös éneklés is gyönyörűen közösséget teremtett az Étkezőcsarnokban, a közös mozgás, lélegzés kiszabadította a lekötött érzelmeket, amik az előadó szerint segítenek jobban érezni magunkat a világban. Mint mondta, a közös éneklés is az egységtudat állapotába visz. A nevetés örömhormont termel, az éneklés pedig összehangolja agyunk elektronikáját, így lehetünk közösségben egyek. A bábelieknek persze nem lett volna elég együtt lélegezni a toronyépítéshez. Az igazi közösségben, amit Isten előtt élünk meg egymással, hatalmas ereje van, olyannyira, hogy Kopp Mária kutatásai szerint a rendszeresen a gyülekezetbe járó és a maga módján vallásos ember között kimutatható, hogy előbbiek jobb egészségnek örvendenek. Persze az érintés ereje sem tagadható el: több kísérlet igazolta, hogy egy-egy ingerküszöb alatti érintéssel, ami a megérintettben talán nem is tudatos, már pozitív érzéseket lehet kelteni. Például egy könyvtárban a kölcsönzéskor minden második ember kezét megérintették, utána pedig a kijáratnál kérdőívet töltöttek ki velük a könyvtár minőségéről. Nem mindenki vette észre, hogy megérintették, de mindenkiben pozitív érzések születtek a könyvtár szolgáltatásaival kapcsolatban. Volt olyan, aki azt mondta, kellemesen elbeszélgettek a könyvtárossal, pedig erről szó sem volt. A parányi, finom érintésből világok tudnak születni, mint ahogy a Sixtus-kápolna freskója szerint a világ is ebből teremtetett. Egy másik kísérletben egy bekamerázott telefonfülkében hagytak egy pénztárcát. A megtalálótól minden esetben megkérdezte a kétségbeesett kísérleti személy, hogy nem talált-e egy pénztárcát, és egyeseknek megérintette a felkarját. Akit megérintett a kísérleti személy, az készségesen visszaadta a talált pénztárcát. Egy parányi érintés képes kihozni belőlünk a legjobbat – például a kutyasimogatás is gyógyít, mint azt már számos kísérletben bebizonyították. Az érintés az, amikor már nincsenek szavaink, vagy amikor nincs válasz rájuk. Polcz Alain mondta, hogy a távozónak nem kellenek szavak, de a jelenlét, az érintés kell. „Itt én fogom a kezed, de a túloldalon már fogja az Atya is.” Az utolsó percekben mindenkinek kinyílik a spiritualitás, és odavisz, amire mindenkinek törekedni kell. Tornyot akarsz, dicsőséget, csak magadnak? Hangolódj Istenre, aki a pünkösdkor kitöltetett Szentlelkével felszámolta a bábeli zűrzavart, aki át tud ölelni szeretetével, és fel tud építeni téged és másokat a világ leghatalmasabb építményévé, lelki házzá. Bagdán Zsuzsanna, fotó: Lengyel Zoltán
|